Tekenen, spelen, delen

Ontwerpen voor kinderen (en hun ouders)

Toen ik met mijn onderzoek begon was mijn uitgangspunt om ouders en kinderen met elkaar te verbinden. In deze blogpost beschrijf ik wat ik over ontwerpen voor kinderen ontdekt heb en waarom de methode ook voor hen zo geschikt is. Verwondering Toen ik klein was, verwonderde ik me over de wereld om me heen en maakte volop gebruik van mijn fantasie. Maar als ik nu de nieuwsgierigheid van mijn vijfjarige zoon zie, vraag ik me soms af waar mijn eigen verwondering, creativiteit en concentratie gebleven zijn. Vroeger kon ik tekenen of iets bouwen met een vrijheid die ik nog maar... Lees verder

Tekenen, spelen, delen met een groep vriendinnen

Wat weet je van je vrienden als je elkaar al jaren kent? Zijn er nog nieuwe verhalen te vertellen? Om dit te onderzoeken, organiseerde ik een workshop voor een groep vriendinnen van rond de dertig die elkaar al sinds de middelbare school kennen. Elke deelnemer had een aantal kaarten met persoonlijke thema’s in haar hand. Deelnemers wisten niet van elkaar welke kaarten er in het spel waren. Ze kozen zelf welke vragen ze voor de ander neerlegden. Het bleek dat de vriendinnen globaal veel wisten maar dat ze weinig details over elkaars verleden kenden.  Terwijl die juist veel kunnen vertellen... Lees verder

Samenwerking visualiseren

“Ik zat in de ergste projectgroep ooit. Met deze mensen viel niet samen te werken. Ze kwamen niet en deden niets van wat ik ze vroeg. Geen van de leraren wilde er wat aan doen. Het maakte me razend.” Student minor design thinking and doing (CMD, HvA) Bij het woord ‘samenwerking’ denk ik aan ‘het geheel is meer dan de som van de delen’ en ‘krachten verenigen’, maar mensen die een samenwerking aangaan, kunnen er ook andere associaties bij hebben. Wat verwacht je van jezelf en van een ander? Wat vind je normaal gedrag en wat niet?   Bij de... Lees verder

Een groepstherapie beginnen

De methode is inmiddels verschillende keren gebruikt door een psychotherapeute in de geestelijke gezondheidszorg, aan het begin van een groepstherapie voor mensen met diverse klachten. Door nauw samen te werken met de therapeute, een psycholoog – zij was als het ware mijn co-creator – kwamen we tot een manier om de methode zo in te zetten dat zij iets had aan de informatie die er uitkwam. We stelden een concreet onderwerp voor de deelnemers: hun leven vóór en ná de therapie. Aan de hand van de Wie-, Wat- en Waar-vragen lieten we ze een beeld schetsen van hun huidige situatie... Lees verder

Samen een huwelijkscadeau maken

Iedereen heeft een verhaal, en ik heb inmiddels ontdekt dat tekenen een goede manier is om mensen de ruimte te geven om hun verhaal te vertellen. Ook heb ik gemerkt dat het opleggen van regels en beperkingen helpt bij het activeren en motiveren van de deelnemers. Het onderwerp van mijn methode is flexibel dus toen ik een workshop gaf aan de familie van een bevriend stel met als doel gezamenlijk een huwelijkscadeau te maken, wilde ik tekenen en spel gebruiken om mensen bij hun verbeeldings- en herinneringsbeelden te laten komen. Ik besloot om de onderwerpen op de kaarten niet alleen... Lees verder

Interview: Oskar Maarleveld

Interview met docent tekenen en vakdidactiek Oskar Maarleveld, seniordocent vakdidactiek aan de Breitner academie en docent tekenen, ckv en theater aan het Fons Vitae Lyceum in Amsterdam. Ik heb drie jaar samen met Oskar op het Fons Vitae les gegeven en gezien hoe hij (ook in eerste instantie ongemotiveerde) leerlingen aan het tekenen kreeg. Ik vertelde hem over mijn onderzoek en vroeg hem waarom tekenen volgens hem een goede manier is om te communiceren: “Het is een misvatting dat tekenen een vaardigheid is waar je goed of slecht in bent. Sommige vaardigheden vragen natuurlijk om oefening zoals heel goed naar... Lees verder

Spelelementen

Waarom delen? In eerdere blogs heb ik al aangegeven waarom ik communicatie over wat mensen bezighoudt, belangrijk vind. Daarbij speelt de maatschappelijke achtergrond ook mee. We leven in een harde tijd. De samenleving lijkt steeds hartelozer te worden en de kloof tussen arm en rijk groeit. Ik zou met mijn ontwerp willen bijdragen aan een zachtere samenleving, een maatschappij waarin men naar elkaar omkijkt. Voor zo’n zachtere samenleving heb je empathie nodig. Met mijn project hoop ik die empathie te kunnen bevorderen. In het ontwerp gebruik ik tekenen en spel. Het nut van tekenen is al eerder aan de orde... Lees verder